Symulator jest repliką standardowego kokpitu mieczowego jachtu odkryto pokładowego, z zamontowanymi elementami wyposażenia. Urządzenie w pełni konfigurowalne, umożliwia żeglowanie wybranym typem jachtu, w zależności od założonych warunków atmosferycznych. Ster, szoty, miecz, płetwa sterowa i pasy balastowe wykorzystane w technice bastowania, działają jak w rzeczywistości. Kontrola jakości i skuteczności żeglowania prowadzona jest w czasie rzeczywistym, na monitorze lub ekranie zewnętrznym.
SZ 2015, to funkcjonalny symulator żeglarski, którego idea koncentruje się w dwóch kluczowych obszarach, dokładnym fizycznym modelowaniu i autentycznych doświadczeniach użytkownika. Poprzez dokładne zdefiniowanie i zaprogramowanie parametrów wirtualnego jachtu i otrzymanie w odpowiedzi szczegółowego opisu autentycznych, pilotażowych wrażeń uczestnika eksperymentu, możemy uzyskać wiedzę potrzebną żeglarzom, konstruktorom i informatykom.
Digitalizacja zastosowanego rozwiązania kinematycznego, realizujących ruch modelu jachtu za pomocą szybkich układów pneumatycznych o dużej sprawności, z wieloma stopniami swobody, pozwoliła na skonstruowanie nowoczesnego urządzenia do uczenia się, nauczania oraz trenowania żeglarstwa w kontrolowanym, wolnym od ryzyka środowisku, a przede wszystkim świetnej zabawy.
Koncepcję funkcjonalności symulatora stworzył zespół inżynierów Pomorskiego Związku Żeglarskiego. SZ 2015 jest aktualnie jedynym, tak precyzyjnie zaprojektowanym i skonstruowanym symulatorem żeglarskim w Polsce.
Symulator żeglarski umożliwia:
- poznawanie zasad żeglowania przed zejściem na wodę;
- nauczanie i podnoszenie umiejętności żeglowania w kontrolowanym, wolnym od ryzyka, środowisku;
- trenowanie umiejętności technicznych, taktycznych oraz strategicznych;
- testowanie reakcji uczniów podczas zdalnego, planowego ingerowania w złożoną dynamikę ruchów jachtu;
- prowadzenie badań z zakresu biomechaniki (etap IV);
- archiwizowanie danych w założonym zakresie i prowadzenie badań porównawczych – (etap IV);
- przeprowadzanie profesjonalnych szkoleń i sprawdzianów dla zawodników – (etap IV);
- wykorzystanie w medycznych procesach rehabilitacyjnych;
- kontrolę modelowanych mechanizmów i testowanie oprogramowania;
- wirtualną żeglugę na jachtach typu ket i slup (etap IV);
- obsadzenie jachtów załogą jedno- i dwuosobową (etap IV).